انت هنا الان : شبكة جامعة بابل > موقع الكلية > نظام التعليم الالكتروني > مشاهدة المحاضرة

استمارة وصف البرنامج الأكاديمي للكليات للعام الدراسي 2016 - 2017

الكلية كلية التمريض     القسم قسم التخصصات التمريضية     المرحلة 3
أستاذ المادة عبد المهدي عبد الرضا حسن الشحماني       22/12/2016 05:13:01
وزارة التعليم العالي والبـحث العلمي
جـــــهاز الإشـــــراف والتقـــويم العلــمي
دائرة ضمان الجودة والاعتماد الأكاديمي
قسم الاعتماد الدولي




استمارة وصف البرنامج الأكاديمي للكليات
للعام الدراسي 2016 - 2017
اسم الجامعة : جامعة بابل
اسم الكلية: كلية التمريض
عدد الأقسام والفروع العلمية في الكلية :
تاريخ ملء الملف : 7/11/2016


اسم عميد الكلية ( المعهد ) اسم معاون العميد للشؤون العلمية اسم مدير شعبة ضمان الجودة والأداء الجامعي
د.امين عجيل الياسري د.ناجي ياسر المياحي د. ماهر خضير هاشم

التاريخ / / 2016 التاريخ / / 2016 التاريخ / / 2016
الامضاء الامضاء الامضاء



دقـق الملف من قبل
قسم ضمان الجودة والأداء الجامعي
اسم مدير قسم ضمان الجودة والأداء الجامعي:
التاريخ / /
الامضاء:

نموذج وصف البرنامج الأكاديمي
مراجعة أداء مؤسسات التعليم العالي ((مراجعة البرنامج الأكاديمي))
وصف البرنامج الأكاديمي
يوفر وصف البرنامج الأكاديمي هذا ايجازاً مقتضياً لأهم خصائص البرنامج ومخرجات التعلم المتوقعة من الطالب تحقيقها مبرهناً عما إذا كان قد حقق الاستفادة القصوى من الفرص المتاحة . ويصاحبه وصف لكل مقرر ضمن البرنامج

1. المؤسسة التعليمية
2. القسم الجامعي / المركز
3. اسم البرنامج الأكاديمي
4. اسم الشهادة النهائية
5. النظام الدراسي
6. برنامج الاعتماد المعتمد
7. المؤثرات الخارجية الأخرى
8. تاريخ إعداد الوصف
9. أهداف البرنامج الأكاديمي







10. مخرجات التعلم المطلوبة وطرائق التعليم والتعلم والتقييم
أ-المعرفة والفهم
أ1-
أ2-
أ3-
أ4-
أ5-
أ6-
ب -المهارات الخاصة بالموضوع
ب 1 -
ب 2 -
ب 3 -

طرائق التعليم والتعلم




طرائق التقييم




ج-مهارات التفكير
ج1-
ج2-
ج3-
ج4-
طرائق التعليم والتعلم




طرائق التقييم






د -المهارات العامة والمنقولة (المهارات الأخرى المتعلقة بقابلية التوظيف والتطور الشخصي).
د1-
د2-
د3-
د4-
طرائق التعليم والتعلم





طرائق التقييم



11. بنية البرنامج 12. الشهادات والساعات المعتمدة
المستوى / السنة رمز المقرر أو المساق اسم المقرر أو المساق الساعات المعتمدة

درجة البكالوريوس
تتطلب (س) ساعة معتمدة











13. التخطيط للتطور الشخصي






14. معيار القبول (وضع الأنظمة المتعلقة بالالتحاق بالكلية أو المعهد)






15. أهم مصادر المعلومات عن البرنامج



مخطط مهارات المنهج
يرجى وضع اشارة في المربعات المقابلة لمخرجات التعلم الفردية من البرنامج الخاضعة للتقييم
مخرجات التعلم المطلوبة من البرنامج
السنة / المستوى رمز المقرر اسم المقرر أساسي
أم اختياري المعرفة والفهم المهارات الخاصة بالموضوع مهارات التفكير المهارات العامة والمنقولة
( أو) المهارات الأخرى المتعلقة بقابلية التوظيف والتطور الشخصي
أ1 أ2 أ3 أ4 ب1 ب2 ب3 ب4 ج1 ج2 ج3 ج4 د1 د2 د3 د4











نموذج وصف المقرر
مراجعة أداء مؤسسات التعليم العالي ((مراجعة البرنامج الأكاديمي))

وصف المقرر
يوفر وصف المقرر هذا إيجازاً مقتضياً لأهم خصائص المقرر ومخرجات التعلم المتوقعة من الطالب تحقيقها مبرهناً عما إذا كان قد حقق الاستفادة القصوى من فرص التعلم المتاحة. ولابد من الربط بينها وبين وصف البرنامج.
It is a core course, consists of theoretical and clinical contents providing a foundation for professional knowledge and practice in pediatric nursing. Clinicall nursing practice is an essential component
throughout the course, which enable the students to apply knowledge and skills gained in different
areas of pediatric nursing .
1. المؤسسة التعليمية كلية التمريض/ جامعة بابل
2. القسم الجامعي / المركز الالالتمريضقسم العلمي
3. اسم / رمز المقرر 307
4. البرامج التي يدخل فيها
5. أشكال الحضور المتاحة
6. الفصل / السنة Mandatory
7. عدد الساعات الدراسية (الكلي)
Total : (6) hours weekly of (15) weeks:
Theory (3 ) hrs.
Clinical (3) hrs.
8. تاريخ إعداد هذا الوصف 30/11/2016

9.أهداف المقرر

This course is designed to assist the 3rd year students to acquire the basic knowledge, concepts and understanding of the health problems associated with stages of growth and development (age–related concerns) and provides the opportunity to the students to deal with normal and sick child and adolescent.






9. مخرجات التعلم وطرائق التعليم والتعلم والتقييم
أ‌- المعرفة والفهم
1. Discuss the perspective of child health nursing.
2. Recognize the need for play in caring for sick children as well as healthy children.
3. Identify hazards related to accidents in childhood and the preventive measures
4. Recognize the importance of disaster care related to the child.
5. Describe the major methods of pain assessment and management in children
6. Identify the common health problems among new born infants and different children’s age groups.
7. Discuss the health problems in relation to body system.

ب - المهارات الخاصة بالموضوع
Apply the health promotion measures as well as the disease preventive practices while caring for the new born infants and children in different settings.
1. Utilize knowledge & comprehensive assessment in caring of the child, using five dimensions of care.
2. Apply knowledge of new born infant s and child s immediate care needs, and nutritional requirements with the nursing process to achieve quality nursing care.
3. Select the suitable type of play that will help in providing care sick as well as healthy children
4. Apply nursing process to accommodate to the child s response to illness within different child care settings.






طرائق التعليم والتعلم
.

1. Apply the health promotion measures as well as the disease preventive practices on his/her self and significant others as a primary care giver & leader.
2. Utilize the critical thinking and problem solving skills when encountered with a health problem
3. Work effectively as a health team member while providing newborn and child care


طرائق التقييم

1. Oral & Written evaluation
2. Practical evaluation.
3. Case presentations.
4. Quizes.


ج- مهارات التفكير
ج1- التفكير العقلاني (Critical thinking )
ج2- عصف الدماغ (Brain storming )
ج3-
ج4-

طرائق التعليم والتعلم
Recalling ,Analysis & critical thinking approach.


د - المهارات العامة والمنقولة ( المهارات الأخرى المتعلقة بقابلية التوظيف والتطور الشخصي ).
1. Apply the health promotion measures as well as the disease preventive practices on his/her self and significant others as a primary care giver & leader.
2. Utilize the critical thinking and problem solving skills when encountered with a health problem
3. Work effectively as a health team member while providing newborn and child care.

10. بنية المقرر
Week Date Topics Covered Lab. Experiment Assignments Notes
1 2/10/2016 - Introduction
- Caring of healthy child
- Historical glance throughout various civilizations
- Physical assessment Intensive Week
2+3 9-16/10/2016 Newborn Immediate Adjustment & Health Promotion Orientation to the course
- Nursing Report
- caring of healthy child
- Physical Assessment
Start of clinical experience in at pediatric hospitals
4 23 /10/2016 -Caring of high risk babies
- Premature and post mature baby
-Seminar related subjects - Specific pediatric Procedures Clinical/children hospitals (NICU)
5+6 30/10- 6/11/2016 Nursing care of respiratory Problems : Upper & Lower
-Seminar related subjects Different hospital units
-Pediatric Nursing
procedures
- Physical Assessment
- Small group discussion
- Nursing daily notes Movie show about Acute Respiratory Infection
7+8 13/11-- 20/11/2016 - Digestive system Diseases and Its nursing care
- Malnutrition diseases and Its nursing care
-Seminar related subjects
Blood diseases unit & Different hospital units
-Nursing procedures
- Physical Assessment
- Small group discussion
- Nursing daily notes
- Case study clinical experience in Pediatric Hospitals
9+10 27/11- 4/12/2016 - Disease of urinary system and nursing care
- Congenital anomalies of genitourinary system
-Seminar related subjects
Premature Unit , & Different hospital units
-Nursing report
- Case study
- Assignments
- Nursing daily notes
- Physical Assessment
- Small group discussion Movie show about Diarrhea, Vomiting, Dehydration
11+12 11/12-18/12/2016 Congenital anomalies of circulatory system and Its nursing care
-Seminar related subjects Medical Unit ,surgical &blood diseases units
- Nursing report
- Case study
- Assignments
- Nursing daily notes
-Reports (surgical) clinical experience in Pediatric Hospitals
13 25/12/2016-
Blood diseases and It s nursing care
(Thalassemia, ,Sickle-cell anemia, Hemophilia)
-Seminar related subjects Medical Unit, NICU & surgical unit
-Nursing procedures
- Physical Assessment
- Small group discussion
- Nursing daily notes
clinical experience in Pediatric Hospitals
14 1/1/2017 Diseases of neurological system and Its nursing care
-Seminar related subjects Blood diseases unit Medical Unit, NICU & surgical unit
- Nursing report
- Case study
- Assignments
- Nursing daily notes
- Physical Assessment
- Small group discussion clinical experience in Pediatric Hospitals
15 8/1/2017 Final Student Exam
clinical experience in Pediatric Hospitals
11. البنية التحتية
القراءات المطلوبة :
? النصوص الأساسية
? كتب المقرر
? أخرى -Wongs, Essential Of Pediatric Nursing.9th ed.,Oklahoma: byMarilyn J. Hockenberry, David Wilson,
St. Louis: Mosby2009
2- Ward Susan LMaternal-child Nursing Care ,optimizing out comes for Mothers,children,&Family.
3rd ed., Philadelphia :FA Davis Company 2009:

متطلبات خاصة ( وتشمل على سبيل المثال ورش العمل والدوريات والبرمجيات والمواقع الالكترونية ) 1- Daltla, P., textbook of pediatrics nursing, 2nd ed., New Delhi: Jaypee Brothers, 2009
2- Pillitteri Adele.,Maternal & child Health Nursing Care of the
childbearing & childrearing Family,6thed.,New York:Walnut Street,
Philadelphia,2009
الخدمات الاجتماعية ( وتشمل على سبيل المثال محاضرات الضيوف والتدريب المهني والدراسات الميدانية )

12. القبول
المتطلبات السابقة
أقل عدد من الطلبة 90 طالب
أكبر عدد من الطلبة 120 طالب


المادة المعروضة اعلاه هي مدخل الى المحاضرة المرفوعة بواسطة استاذ(ة) المادة . وقد تبدو لك غير متكاملة . حيث يضع استاذ المادة في بعض الاحيان فقط الجزء الاول من المحاضرة من اجل الاطلاع على ما ستقوم بتحميله لاحقا . في نظام التعليم الالكتروني نوفر هذه الخدمة لكي نبقيك على اطلاع حول محتوى الملف الذي ستقوم بتحميله .